I dag skriver vi om resor till Brasilien, Peru, London och Sydafrika. Samt om hur politisk oro påverkar landets egna valuta.
I en artikel i Svenska Dagbladet kan en läsa att svenskar blir allt mer sugna på att resa. Det här med nya platser och nya resmål att upptäcka blir allt viktigare för befolkningen, åtminstone om man får tro en ny undersökning gjord av Novus och Swedavia.
Det främsta skälet att resa sägs vara att man vill kunna njuta med nära och kära, därefter kommer möjligheten att koppla av från en stressig vardag samt för äldre: att det har blivit lättare att resa. För Swedvia är de mest populära resmålen storstäder som London, Köpenhamn, Oslo men även klassikern Gran Canaria. Dessutom ser man ett tilltagande intresse vad gäller resmål som Nordamerika – med framförallt Kalifornien och Florida som inbjudande pärlor.
Resa långt bort eller en weekend till London
Vill man koppla av riktigt ordentligt och resa bort till en plats som är långt bort från Sveriges kyliga breddgrader är ett tips att ta galapagos turen borta i Peru, i det safirblå havet. Den långa resan är värt det som finns att se och upptäcka när man väl kommer fram.
Sedan om man vill få ut mycket för pengarna är tipset att ta sig till Brasilien eller Storbritannien, där är den nationella valutan i låg kurs i jämförelse med kronan och euron. Även Sydafrika tar sig på den listan. Dock gäller det att inte boka allt för långt i förväg, det kan nämligen svänga bra snabbt enligt experter. I Göteborgs-Posten kan vi läsa att det som påverkar valutorna bland annat är politisk oro, landets egen penningpolitik samt räntenivåer och handelsflöden. Pundets värde har till exempel med EU-politiken att göra, det oro som finns i och med att landet kan välja att gå ut ur EU redan nu i sommar.
Men Ryssland, som även det är riktigt billigt att resa och leva i just nu, kanske ändå inte lockar lika mycket turister som exempelvis Frankrike eller Italien. Så bara för att ett land har låga priser behöver det ju inte påverka i någon större grad – vad gäller valet av resmål.